pagina wordt hersteld en verbeterd. is dus nog even under construction!

bijgewerkt  tot  dd 26-07-2020

HOE MAAK JE DE STANDAARD PAPIEREN CITROËN HY

In dit deel wil ik uitleggen en met foto's laten zien hoe je een standaard papieren Citroën HY maakt.  Een kortere samenvatting van onderstaande uitleg 

"HET MAKEN VAN EEN PAPIEREN CITROËN HY" kun je downloaden op de pagina (even op klikken) PDF BESTANDEN EN WEBADRESSEN.    

 

Omdat ik al op de andere pagina schreef dat ik al drie keer eerder een standaard Citroën HY had gemaakt en dat mislukte vanwege het complexe vouwen van de wielbakken, en mede omdat er nergens een bouwinstruktie is te vinden op internet. De grootste reden van het maken van de bouwbeschrijving is eigenlijk de moeilijkheid van het vouwen van de wielbakken/wielkasten.  Daarom had ik besloten om zelf maar een bouwinstruktie te maken. Dus maakte ik voor de vierde keer deze standaard groene Citroën HY.  En maakte tijdens het in elkaar zetten foto's.  In de tekstverwerking van Word heb ik toen op een paar foto's in kleur aangegeven wat de vouw- en snijlijnen zijn.

 

Deze Citroën HY is er in diverse uitvoeringen. Zoals, dicht als de gesloten korte uitvoering op de foto boven. Maar ook in lang, pick-up kort, pick-up lang, halfgesloten, met kraan, als lange transporter etc.  Maar in de basis zijn ze allemaal gelijk. Tijdens het bekijken van de diverse uitvoeringen van deze Citroën HY  zijn erbij met "grote koplampen".  Andere heeft weer kleine koplampen.  Bij veel bouwplaten zit het dak van de cabine en de achterkant "vast" aan het dak van de carrosserie.  Bij weer een ander is de achterkant met de deuren weer "los" afgebeeld op de sheet.  En heeft deze tandjes/lijmlipjes die dan aan de dakrand van de carrosserie moet plakken. 

 

Om te beginnen heb ik twee bouwplaten gekozen om hier eerst even wat uitleg te geven en het verschil te laten zien in de verschillende uitvoeringen. Zoals ik in mijn eerste stuk heb vermeld is het in de basis één model. Ik laat hieronder twee verschillende uitvoeringen zien van een standaard groene HY en een standaard grijze HY.

 

Op bovenstaande 4 sheets kun je al verschil zien in uitvoering. Zo heeft de groene onderkant (2e van links) in het midden andere koplampen dan de zilveren op de rechtersheet.  Bij de grijze HY is te zien dat er bij de achterwielen "ronde" wielkasten zijn afgebeeld. Bij de groene HY zijn het hoekige wielkasten. In het Frans worden deze in de PDF vaak aangeduid als "carrees" = vierkant (bv HY ailescarrees.pdf). Dus kun je aan de enkele pdf-aanduiding al zien of het model ronde of vierkante wielkasten heeft. Bij de groene moet je er dan extra spatbordranden op plakken. Linksonder op de sheet.  Ook heeft de groene géén zijschuifdeur.   Bij de grijze HY zie je rechtsboven een deur afgebeeld. Dat is de schuifdeur die "óp" de zijkant komt. Linksonder op de grijze sheet zie je een lege rechthoek. Deze is bedoeld als extra versteviging die je "in" de deur moet plakken.  (Linksonder op de sheet 3)

 

Geen zijschuifdeur/wel een zijschuifdeur

Niet alle effen gekleurde modellen worden afgedrukt mét deze zijschuifdeur. Daarvoor heb ik wel een apart pdf-bestand waar diverse deuren op staan om alsnog een passende deur op het model te kunnen maken. Ook de hoekige (carrees) spatborden staan daarin.  Kun je op iedere HY zelf een deur of de vierkante wielkasten (Carrees) erop plakken. Alleen kan dan de kleur van de deur en spatborden/carrees afwijken van de auto.  Bij beiden zie je op de sheet rechtsboven een onderdeel wat bedoeld is voor versteviging van de voortrein(as) die binnen op de bodem wordt geplakt.

 

Op de andere sheets grijs en groen, zijn veel onderdelen gelijk, zoals; de bodem/achterkant, - In het midden boven vijf keer de wielen die een binnen- en buitenkant hebben.  incl. een reservewiel, - rechtsboven op de sheet de voor- en achterbumper, - Rechts naast de wielen de bladveren voor en achter - Midden links ook weer een versteviging voor bij de achteras, - Naast deze versteviging, in het midden, de spiegels, - Linksonder, een vierkant met diagonale lijn, die je in twee driehoeken moet snijden die in het midden komt van de carrosserie ter versteviging, - Tot slot vijf keer het profiel van de banden.  Zo is er nóg een verschil per model. Zo heeft de grijze HY in het midden tussen de wielen en de banden(stroken) nogal grote open cirkels. Dit zijn de koplampen. Bij de groene HY zijn dit kleinere en open ringetjes. Boven de koplampen twee kleine strookjes. Dat zijn de koplampranden.  

 

Oké, het belangrijkste heb ik nu wel uitgelegd over materiaal en het verschil wat je in de modellen kunt tegenkomen. Nu hebben de ontwerpers van deze Citroën HY modellen waarschijnlijk toch zélf gezien dat het maken van de wielkasten aan de voorkant anders moet. Ziehier een foto, maar daar gaan we het hier nu niet over hebben. Ik wil het alleen even laten zien dat je per model verschillen kun tegenkomen. Maar in basis is het allemaal gelijk.

 

 

 

Het maken van het model.   

Maar vóór je gaat beginnen raad ik even aan om de tekst te lezen over  "HOE MAAK JE EEN PAPIEREN BOUWPLAAT"  klik op de schaar rechts.  

Oké. We gaan nu uitsnijden en knippen.

Het knippen komt wel als we zover zijn. De ervaren papercraft bouwer zal waarschijnlijk eerst álles uitsnijden en knippen.  Dat is een keuze die je maakt.  De keuze van de groene of grijze HY is aan jou.  Alleen bij de keuze van de grijze HY met de zijdeur behandel ik het maken van de deur en van de koplampen in een later stadium.  Ik neem de groene Citroën HY als model om te maken.

Van sheet No 1 snijden we eerst even de onderdelen grof uit. Dat werkt makkelijker. Het grote deel is de cabine, middendeel en de achterkant.  Op de rechter foto het onderdeel de neus, de voorspatborden met kleine treeplanken, de vierkante achterspatborden en de versteviging. (Voor- en achter zijn hetzelfde)

Als je de carrosserie gaat uitsnijden let dan op dat je kan zien wát en wáár je snijdt. Als je, zoals op de linker foto hieronder, langs de liniaal gaat snijden zie je NIET waar de ronding van het dak zit en zou je het zomaar kunnen "doorsnijden".

Op de rechter foto is de liniaal "onder" de ronding gelegd langs de rechte lijn van de carrosserie. Hier zie je dus tot waar je kan snijden zonder de delen "los" te snijden. Doe dat ook bij het deel van het dak wat aan de carrosserie zit. Als het hele deel rondom is uitgesneden dan gaan we de snijranden kleuren Zoals beschreven in het bestand in een (bij)passende kleur groen. Dit wordt beschreven in het PDF bestand (EEN PAPIEREN BOUWPLAAT MAKEN) Denk eraan, "Papier is poreus". Neem een reststukje van het papier en kijk hoe de snijrand kleurt. Dus de snijrand zal ook "donkerder" kleuren. Dus even kijken welke kleur het er het beste bij past.  Maar beter iets donkerder dan wit. Maar dát is persoonlijk.

 

VOUWLIJNEN RILLEN

Als je het hele carrosseriedeel hebt uitgesneden dan gaan we de vouwlijnen op de witte binnenkant rillen (*) inkrassen met de veiligheidsspeld. Ik heb hieronder op de foto met rode lijnen aangegeven welke de vouwlijnen zijn. De lijnen zijn via Word ingevoegd dus even opletten dat ze op de foto niet 100% op de plek zitten maar geven alleen aan "welke" lijnen je moet rillen.  Om aan de achterkant goed te kunnen zien van waar naar waar je moet rillen kun je met de punt van het mesje een héél klein sneetje maken op de bedrukte kant, die dan aan de witte onbedrukte zijde zichtbaar is.  Dan leg je de ijzeren liniaal van sneetje tot steetje en kras je met de geopende veiligheidsspeld langs de liniaal. Druk niet te hard anders snijd je alsnog door het papier. (Kwestie van gevoel of zoals eerder vermeld even een proefstrookje maken om te kijken hoe hard je op het papier kunt drukken voor je er doorheen snijdt.)

Boven de achterdeuren zie je een paar heel kleine plaklipjes die je aan de binnenkant van het dak moet lijmen. Het was te klein om daar een streepje te plaatsen. Toch even een klein beetje rillen. Dan vouwt ook deze makkelijker om het aan de dakrand te plakken. "Niet rillen zal lastiger omvouwen, en zeker ook bij kleine lipjes".

 

De foto rechtsboven is van de voorste wielkast. De foto heb ik iets uitgerekt om het beter te kunnen laten zien. De ORANJE-lijnen zijn de vouwlijnen. En de BLAUWE lijnen zijn de SNIJLIJNTJES. Bekijk het eerst even goed want verkeerd gesneden is snel gedaan.  HIER  kun je óp de printkant rillen. Omdat ze die kant op worden gevouwen.

Ook de foto van de achterste wielbakken heb ik iets uitgerekt om het beter te kunnen laten zien. Hier geldt dezelfde tekst als hierboven voor de voorste wielbakken. Rode lijnen voor het vouwen en blauwe lijntjes om in te snijden.

                                                           Let hierop! Klein stukje in het zwart insnijden!

OP DE RECHTER FOTO.  Wanneer alle randen zijn gekleurd moet het dak enigszins rond worden gemaakt.  Ik gebruik hiervoor een stokje van een vogelkooitje. Nu is dit een beweging die je op foto moeilijk kan laten zien, maar probeer het met de duimen en vingersom het stokje te rollen. Zoals je een sjekkie draait.  Doe het voorzichtig want de achterkant (de deuren) en het deel van de cabine dak zit maar aan een klein stukje vast. Voor je het weet scheurt het er af. 

 

Als dit is gedaan gaan we het voorspatbord met de kleine treeplanken uitsnijden. Dit is echt wel een lastig werkje want het is klein. Als je de treeplank langs de tandjes uitsnijdt. Dan daarna de hoekjes er tussenuit snijden. Als je de spatbordjes er later, na de wielbakken in wilt lijmen, kan je de tandjes moeilijk met een pincet vastlijmen. Dus daarom éérst de spatbordjes maken en lijmen

 

De treeplank aan de onderkant met de viltstift naar keuze helemaal groen of zwart maken. Even goed laten drogen. Want de inkt van de viltstift maakt het papier zacht en breekbaar. Maak de tweede terwijl de eerste kan drogen. Als je die hebt gedaan, kras je (kleine rillen maken) aan de groene bedrukte kant op het zwarte lijntje voorzichtig in.  En buig dan de tandjes naar boven om in model zoals ze geplakt moeten worden in de ronding aan de binnenkant van de carrosserie onder de deur.   Hierna plak je van de eerste treeplank het grijze opstapje als éérste aan de zijkant van de cabine vast. LAAT HET DAN DROGEN vóór je de andere tandjes lijmt. Doe dat ongeveer per drie, en laat dan weer DROGEN!  En doe dat ook voor de andere kant.

 

Ondertussen zit de voorkant van het kleine treeplankje wel vast. Buig de tandjes om zodat ze aan de binnenkant van de ronding geplakt kunnen worden. Breng de lijm met een tandenstoker aan, áán de binnenkant van de ronding van de carrosserie. Lijm dan de tandjes vast in de ronding. Foto links. Dit is ook best even een lastig werkje. Je komt eigenlijk handen of vingers te kort.  Laat eerst goed drogen.  Ik gebruik altijd stevige pincetten om randjes of deze kleine tandjes vast te knijpen.  Snijd tussentijds desnoods eerst even de bladveren uit.

Dan gaan we de wielkasten vouwen en plakken. 

Dit heeft wel even enig inzicht nodig hoe de deeltjes gevouwen en geplakt moeten worden. Vóór het vouwen heb je de vouwlijnen al voorzichtig met de open veiligheidsspeld of kraspen gerild óp de printkant zoals eerder beschreven.  Niet te zwaar anders snijd je het papier door en is het mislukt.  Het is wat lastig om het hier mondeling uit te leggen, maar kijk goed naar onderstaande foto's om te zien hoe de zwarte en witte delen gevouwen moeten worden om de wielkast goed te maken.  In principe alle zwarte delen naar elkaar toe, en de witte lipjes naar buiten. De witte lijmlipjes komen tegen de binnenkant van de carrosserie. Ook het kleine witte driehoekje (net nog te zien onder in de foto's) komt aan de binnenkant bij de deur.

 

Tijdens het maken van deze pagina had ik even daarvoor tóch nog op internet deze foto's gevonden hoe de wielkasten achter er uitzien als ze goed gevouwen zijn.  Hier is wel wat dikker (220 gr) papier voor gebruikt.  Linker foto is de buitenkant rechter achterwielbak.  Links-Rechter foto is de buitenkant van de linker wielbak.  Deze is groter i.v.m. het reservewiel wat erbij komt. De foto's hieronder de binnenkant van de rechter en linker wielbak. Let op de lijmlipjes.

 

Op de sheets met onderdelen staat ook een vierkant met een diagonale lijn er op. Dit deel moet je in tweeën snijden  als twee driehoeken, maar beter is het om op de  lijn te vouwen zodat je een  stevige dubbele driehoek krijgt.  Verstevigingen worden in het Engels  beschreven als inforcements. (ondersteuning).  Linker foto hier  onder de  driehoek versteviging die op de bodem en tegen het  achterschot (rechtop staande deel No 3 bij de circel) van de cabine wordt geplakt. Ook het achterschot van de cabine zorgt voor een versteviging van het dak.  Op de linker en rechter foto zie je de gevouwen ondersteuning  (bij circel 2a  en 2b) ter hoogte van de vering, aan de binnenkant op de bodem.  Waarbij ik mij afvraag wát voor nut deze heeft?

Aan de bovenrand van het achterschot van de cabine heb ik vóór het uitsnijden een "éxtra" lijmlipje getekend. Hierdoor kan ik dit aan de binnenkant van het dak vastplakken. Foto rechts.

 

Nu de cabine bodem en spatborden en achterbodem klaar is kunnen we de deuren aan de carrosserie gaan plakken.