2018-07-14 NACHTRIT MET DE

"HOOFDSTAD AANSPANNIG" DOOR AMSTERDAM



Even een vooraf hoe dit tot stand kwam. Zo langzamerhand weten mijn Facebookvrienden en volgers dat ik niet alleen veel fotografeer, maar ook dat ik inmiddels al meer dan 10 jaar foto's maak van het folkloristische Ringsteken in Hoorn, Enkhuizen, Medemblik en laatst op 24 juni van dit jaar ook een keer in Bakkum. 

Nu wil het dat ik van de koetsier Jack van den Broek van de Postkoets die ook in Bakkum daar aan deelnam foto's had gemaakt. En hij had een foto van mij waar ik mijn camera strapp (cameraband) liet zien waar mijn fotonaam John Statue op stond. Deze foto heeft hij mij doorgestuurd. Dan ontstaat er een contact en zag ik dat hij o.a. in het bestuur van de Hoofdstad Aanspanning zit.

Kijkend op de website van Hoofdstad aanspanning, zag ik dat zij vanaf 2011 een jaarlijkse "nachtrit" door Amsterdam houden met aanspanningen van authentieke en originele koetsen en rijtuigen met paarden ervoor. 

Ik weet niet of het voor de lezer interessant is om het verschil in authentiek en origineel is, en het verschil tussen koetsen en rijtuigen. Maar doe het toch maar even.

AUTHENTIEK: Dat zijn koetsen of rijtuigen die zijn gerestaureerd of zijn nagemaakt. ORIGINEEL: zegt het al, daar is niets van nagemaakt of hersteld. KOETS: De koets was bedoeld voor goederenvervoer. Maar omdat dat het vroeger hét vervoermiddel was om goederen naar andere steden te brengen konden mensen als passagier mee, voor zover de ruimte het toe liet. RIJTUIG: is alléén voor het vervoer van passagiers! Ja, en de enige koets die hier personen vervoerd is de Gouden Koets! Dus de rijtuigen en koetsen die aan deze rit deelnemen zijn rijtuig of koets en origineel of authentiek.

Zo dat was dat.

Toen ik de site Hoofdstad Aanspanning bekeek kwam bij mij het idee op dat ik dat ook wel eens een keer deze paardenstoet door Amsterdam wilde fotograferen. Maar hoe pak je dat aan? Nou ik heb een zéér gemotiveerde brief met mijn foto-CV naar de vereniging van de "Hoofdstad Aanspanning" gestuurd. Als reactie daarop was zeer positief. Ze zouden het graag willen dat ik foto's maakte van dit evenement.

Maar ja hoe doe je dat. Het is vaak een stoet van meer dan 50! Aanspanningen. Ze beginnen te rijden vanaf de RAI in Amsterdam om ongeveer s'avonds 21.00 uur en komen dan weer om ongeveer 00.30 uur binnen. Er wordt dan een route gereden kriskras door het oude gedeelte van Amsterdam door straten, over pleinen en grachten over een lengte van 17 km of iets meer. Hoe houd je dat bij.

Ik bedacht mij dat ik het misschien kon volgen met de fiets. Ik kan met de auto komen en de fiets op de fietsendrager, maar wáár laat ik de auto? Dus contact opgenomen met de vereniging en gezegd waar ik vandaan kom want ik woon niet in Amsterdam. Nou ik kreeg toestemming om mijn auto op het parkeerdek van de RAI te parkeren. Dat was mooi. Ik kon dus met de fiets achterop naar Amsterdam. Probleem opgelost. Wat ook heel mooi en zeer aardig was, dat ik een maaltijd kreeg aangeboden. 

Nou er was nog één probleem. Namelijk het fotograferen bij donker of nacht! Nu had ik alleen ervaring met het flitsen bij een nachttransport van zware brugdelen voor Sloterdijk en betonnen brugleggers voor een brug voor de spooruitbreiding van de metro, maar nog niet s'nachts met paarden. En daar was ik bang voor dat dat niet zou kunnen. Stel je voor dat zo'n paard daarvan schrikt. Dan zou het niet door kunnen gaan Dan zijn het ongeleide projectielen die je niet zomaar tegenhoudt. Gelukkig kreeg ik antwoord dat ik van een flits gebruik mocht maken. De paarden zouden het zijn gewend. Gelukkig tweede probleem ook opgelost. Dus met extra set volle batterijen naar Amsterdam. Nu heb ik een elektrische fiets voor de ondersteuning. Alleen was ik even vergeten om te kijken hoe vol die accu was en om de tweede accu mee te nemen. Dat kon een probleem gaan worden.

Aangekomen bij de RAI was het oprijden van het P-dek geen probleem. 

Hierna mij gemeld bij de organisatie in een grote hal. Hier stond van de Hoofdstad Aanspanning een eigen catering die voor het eten en drinken zorgde. Er waren lange banken en tafels klaargezet. Ik werd heel vriendelijk ontvangen door een flink gebouwde man die mij een hand gaf met een grote stevige knuist (au). Hij zei, "dus jij bent de beroemde John Statue?" ik zei "nou ja, beroemd?" hij zei "nou na vanavond wel!" Nou dat hopen we dan maar. Schijnbaar ben ik toch bekender dan ik dacht. Eerst nog maar even zien hoe het gaat en wat het wordt.

Op een gegeven moment kwamen er wat motorrijders in van die gele fluoriderende pakken en helmen binnen rijden. Uiteindelijk 15 stuks. Zij waren van de BMWMotorploeg. Zij zijn ingehuurd als verkeersregelaars die de straten pleinen etc. moeten tegenhouden voor de stoet met paarden.
Ik denk laat mij er even naar toe lopen en mij voorstellen dat ik op de fiets met de stoet mee rijd. Zodat ze weten wie ik ben, en dat ze niet denken "welke gék rijdt daar steeds mee en tussen de aanspanningen door?" het werd gewaardeerd. Dus ook even van deze 15 op rij een foto gemaakt. 

Op het P-dek arriveerden langzaam de auto's en trucks met hun aanhanger en paardentrailers.

Ik liep dus al om kwart voor 4 foto's te maken. Omdat ik met de camera liep werd ik al snel door verschillende aangesproken met de opmerking of vraag "fotograaf?" doordat ik al wat jaartjes het ringsteken fotografeer kom je al snel bekenden tegen. Dus niet helemaal een vreemde eend in de bijt. Ik ben dan a druk bezig met foto's maken. Uitladen van de paarden, aanspannen en het oppoetsen van het gareel etc. alles hoort erbij. Het is voor het kompleet verhaal. 
Tussendoor even de maaltijd genoten en een biertje (0.0) erbij.

Uiteindelijk was het even voor 21.00 uur en ging ik alvast met de fiets naar het kruispunt bij de uitrit.
En installeerde mij meteen op een punt naast de trambaan. Nou en om klokslag 21.00 uur kwam de stoet van de oprit. Met Jack van de Broek als eerste met zijn Postkoets. Daarna volgde de andere 45.   
Zoals ik al schreef zou de route ongeveer 17.5 km zijn. Er zullen 5 tussenstops zijn om even de stoet weer te formeren. Om ongeveer 21.45uur zullen de lantaarns van de koetsen en rijtuigen worden aangestoken. Ja, immers zij hebben (hadden vroeger) geen elektrisch licht.

Nadat de laatste van de oprit was gereden hup op de fiets en snel over de Europaboulevard naar het Scheldeplein/Scheldestraat. Nu had ik hierna d hele route beschreven. Maar ik vroeg mij af of dat wel interessant zou zijn voor de lezer. En het nam ook ruim een halve pagina A-vier in beslag. Dus heb ik dat maar even weggelaten. Maar het komt er op neer dat de route door oud Zuid en de Schilderswijk loopt. Via wat grachten over Spui en Raadhuisstraat weer over grachten en de Jordaan naar de Noordermarkt. Waar dan een grote stop is. De eerste stop is bij de Van Eeghenstraat. Hier vind even een hergroepering plaats. Dan door tot achter het Museumplein. Hier vind de 2e stop plaats voor het aansteken van de lantaarns en meteen hergroeperen. Het is inmiddels 21.45 uur.

Dan door naar de Spuistraat. 3e stop voor de begeleidende motoren. Dan Raadhuisstraat, voor Westerkerk Keizersgracht op, Op de klok van de Westertoren was het 22.55 uur. Dan naar de Noordermarkt. Hier de 4e stop voor even rust, hergroepering en een versnapering. Het was iets later dan 23.00 uur. De deelnemers werden bediend met schalen met lekkere hapjes. Er kon een harinkje met uitjes worden (gepikt) gegeten aan het staartje. Een traditie met een sigaar. Nu rook ik niet dus dat gaat sowieso niet. Maar voor de haring had ik geen tijd want ik moest natuurlijk ook van deze tussenstop foto's maken. 

Om ongeveer 23.45 uur weer vertrek. Nou de paarden krijgen het dan een beetje op hun heupen, want zodra er één begint te lopen wil de ander er achteraan. En dan is het even oppassen met die knollen. Route gaat verder over Prinsengracht, Spiegelgracht. Hier weer even de 5e stop om de stoet weer te formeren voor de begeleiding. Dan Rijksmuseum, Hilligaertsstraat, Ferdinand Bolstraat, Scheldestraat, Europaplein, en zo naar het parkeerdek van de RAI. En om 00.30 reed de stoet weer de RAI binnen. Nou zoals je ziet best een lange rit van 17.5 km.

Dan even over Amsterdam. Het was een geweldige belevenis. "Overal waar we langs reden, in straten op pleinen en grachten zaten mensen buiten en waren in een feeststemming. Nou ja het was tenslotte ook perfect weer om buiten te vertoeven. En overal waren mensen dol enthousiast. Juichen zwaaien en toeschreeuwen. Overal gingen de armen omhoog als een soort mini wave met gejoel. En er werden veel, heel veel foto's gemaakt door het publiek. Ook toeristen riepen toe van "fantastico" en "great". Dat is natuurlijk mooi als je hier bent en je ziet zoiets.

Mensen kwamen naar buiten om te zien wat er zoveel lawaai maakt voor hun deur. Want de katrren hebben allemaal ijzer beslag om de wielen. En dát hoor je wel hoor op die klinkers. Maar ik heb nooit geweten dat Amsterdam BRUIST! Bruist van het leven, en nooit geweten dat er zóvéél cafeetjes, eettentjes etc. waren. En overal zaten de terrassen vol!

Ik heb veel foto's gemaakt. 450 om precies te zijn. Het flitsen gaf geen enkel probleem. Thuis alles in Lightroom overgezet. Helaas ging er iets niet goed met het overzetten naar de PC. Twee dagen van stres omdat ik dacht dat ik alles kwijt zou zijn. Maar het is toch gelukt. Ik moet eerlijk zeggen dat ik over mijzelf tevreden ben hoe de foto's nachtfoto's zijn gelukt. Dat had ik eigenlijk niet verwacht. Uiteindelijk heb ik er ongeveer 260 overgehouden. Persoonlijk had ik niet gedacht dat het zou lukken. Eén minpuntje. Dat ik na afloop finaal kapot was. Ik kon in de P-garage amper mijn fiets op de drager krijgen. Alles deed mij zeer. Dit was eigenlijk even te veel Na 9-10 uur bezig zijn. Vooral het op en af de fiets, en weer er voorbij was uitermate vermoeiend. Maar ik had het niet willen missen.

Ik wil tot slot de vereniging Hoofdstad Aanspanning bedanken dat ze mij de gelegenheid hebben geboden om mee te rijden. En ik wil ook de motorbrigade bedanken dat zij op sommige punten mij even een gelegenheid gaven of te vragen of ik er langs moest. Dus even voorstellen vooraf en een praatje maken heeft heel veel zin. En alle deelnemers die vriendelijk en belangstellend naar mij waren.

John Statue

 

klik op een foto voor een grote weergave

 

2018-07-14HoofdstadAanspanningdoorAmsterdam-L-0000-JS-1.jpg
2018-07-14HoofdstadAanspanningdoorAmsterdam-L-0000-JS-1.jpg
2018-07-14HoofdstadAanspanningdoorAmsterdam-L-0002-JS-1.jpg
2018-07-14HoofdstadAanspanningdoorAmsterdam-L-0002-JS-1.jpg
2018-07-14HoofdstadAanspanningdoorAmsterdam-L-0003-JS-1.jpg
2018-07-14HoofdstadAanspanningdoorAmsterdam-L-0003-JS-1.jpg
2018-07-14HoofdstadAanspanningdoorAmsterdam-L-0004-JS-1.jpg
2018-07-14HoofdstadAanspanningdoorAmsterdam-L-0004-JS-1.jpg
2018-07-14HoofdstadAanspanningdoorAmsterdam-L-0006-JS-1.jpg
2018-07-14HoofdstadAanspanningdoorAmsterdam-L-0006-JS-1.jpg
2018-07-14HoofdstadAanspanningdoorAmsterdam-L-0007-JS-1.jpg
2018-07-14HoofdstadAanspanningdoorAmsterdam-L-0007-JS-1.jpg
2018-07-14HoofdstadAanspanningdoorAmsterdam-L-0008-JS-1.jpg
2018-07-14HoofdstadAanspanningdoorAmsterdam-L-0008-JS-1.jpg
2018-07-14HoofdstadAanspanningdoorAmsterdam-L-0010-JS-1.jpg
2018-07-14HoofdstadAanspanningdoorAmsterdam-L-0010-JS-1.jpg
2018-07-14HoofdstadAanspanningdoorAmsterdam-L-0011-JS-1.jpg
2018-07-14HoofdstadAanspanningdoorAmsterdam-L-0011-JS-1.jpg
2018-07-14HoofdstadAanspanningdoorAmsterdam-L-0012-JS-1.jpg
2018-07-14HoofdstadAanspanningdoorAmsterdam-L-0012-JS-1.jpg
2018-07-14HoofdstadAanspanningdoorAmsterdam-L-0013-JS-1.jpg
2018-07-14HoofdstadAanspanningdoorAmsterdam-L-0013-JS-1.jpg
2018-07-14HoofdstadAanspanningdoorAmsterdam-L-0014-JS-1.jpg
2018-07-14HoofdstadAanspanningdoorAmsterdam-L-0014-JS-1.jpg
2018-07-14HoofdstadAanspanningdoorAmsterdam-L-0015-JS-1.jpg
2018-07-14HoofdstadAanspanningdoorAmsterdam-L-0015-JS-1.jpg
2018-07-14HoofdstadAanspanningdoorAmsterdam-L-0016-JS-1.jpg
2018-07-14HoofdstadAanspanningdoorAmsterdam-L-0016-JS-1.jpg
2018-07-14HoofdstadAanspanningdoorAmsterdam-L-0017-JS-1.jpg
2018-07-14HoofdstadAanspanningdoorAmsterdam-L-0017-JS-1.jpg
2018-07-14HoofdstadAanspanningdoorAmsterdam-L-0020-JS-1.jpg
2018-07-14HoofdstadAanspanningdoorAmsterdam-L-0020-JS-1.jpg
2018-07-14HoofdstadAanspanningdoorAmsterdam-L-0023-JS-1.jpg
2018-07-14HoofdstadAanspanningdoorAmsterdam-L-0023-JS-1.jpg
2018-07-14HoofdstadAanspanningdoorAmsterdam-L-0028-JS-1.jpg
2018-07-14HoofdstadAanspanningdoorAmsterdam-L-0028-JS-1.jpg
2018-07-14HoofdstadAanspanningdoorAmsterdam-L-0031-JS-1.jpg
2018-07-14HoofdstadAanspanningdoorAmsterdam-L-0031-JS-1.jpg
2018-07-14HoofdstadAanspanningdoorAmsterdam-L-0032-JS-1.jpg
2018-07-14HoofdstadAanspanningdoorAmsterdam-L-0032-JS-1.jpg
2018-07-14HoofdstadAanspanningdoorAmsterdam-L-0033-JS-1.jpg
2018-07-14HoofdstadAanspanningdoorAmsterdam-L-0033-JS-1.jpg
2018-07-14HoofdstadAanspanningdoorAmsterdam-L-0035-JS-1.jpg
2018-07-14HoofdstadAanspanningdoorAmsterdam-L-0035-JS-1.jpg
2018-07-14HoofdstadAanspanningdoorAmsterdam-L-0036-JS-1.jpg
2018-07-14HoofdstadAanspanningdoorAmsterdam-L-0036-JS-1.jpg
2018-07-14HoofdstadAanspanningdoorAmsterdam-L-0038-JS-1.jpg
2018-07-14HoofdstadAanspanningdoorAmsterdam-L-0038-JS-1.jpg

klik op logo voor Home pagina