VAN ALSTOM
NAAR
GVB
VIERDAAGS TRANSPORTVERSLAG VAN DE NIEUWE AMSTERDAMSE METRO M5
Door de jaren heen, ongeveer vanaf 1984 publiceer ik al foto's en story's binnen het GVB. eerst over de beeldende kunst in een rubriek "BEELD IN BEELD", en later begon ik veel foto's te maken die te maken hadden met de uitbreiding van opstelsporen aan het metro eindpunt Isolatorweg vanwege de komst van de nieuwe Amsterdamse metro's nu beter bekend als de metro's M5 die nu als de Amsterdamse metro op de Noord-Zuid-Lijn (NZL) rijden. Ook heb ik in de zelfde periode de volledige renovatie van het nieuwe bus- en tramstation onder het Station Sloterdijk gefotografeerd, officieel heet dat plein Carrascoplein. De renovatie van dit tram- en busstation heeft geduurd van oktober 2009 tot ongeveer november 2011.
Doordat ik heel vaak aan einde van mijn dienst of in pauzes over het bouwterrein liep bouwde ik een bekendheid op die uiteindelijk een "pers uitnodiging opleverde om een nachttransport te fotograferen van de voetgangers-en fietsbrug die over de tram en busbanen van het Carrascoplein moest komen. Ik heb daarvan ruim 5500 foto's gemaakt. van alle denkbare werkzaamheden waar je nu niets meer van terugziet. Ook maakte ik intussen heel veel foto's van de aanleg van sporen op het metro eindpunt Isolatorweg, voor de aankomst van de nieuwe Amsterdamse metro M5. Deze metro treinstellen werden ook later ingekocht als M6, nu beter bekend als de NZL (Noord-Zuid-lijn).
Nu wil het dat ik heel veel foto's deelde met collega's via de e-mail. Ik had zowat het complete rijdend personeel van de lijnen 50,51,53 en 54, kantoorpersoneel, monteurs, OCV (opleidingscentrum en nog enkele anderen in mijn e-mal bestand staan. Mijn email ontplofte bijna.
Toen ik inmiddels te horen kreeg dat de nieuwe Amsterdamse metro's M5 naar Amsterdam zouden komen heb ik de stoute schoenen aangetrokken om de directie aan te schrijven of ik het transport mocht fotograferen. Naar mijn mening was er op dat moment niemand die dat zou doen. En dat zou heel jammer zijn want dat is uniek en dat komt noot meer terug. Klaarblijkelijk had ik intern met mijn fotografie in de loop der tijd zoveel vertrouwen opgebouwd dat ik toestemming kreeg om dat in mijn eentje te doen. Toen op een gegeven moment een kollega naar mij toe kwam met de mededeling dat ik het transport ging fotograferen. Dat was in een vergadering bekend gemaakt. Er zou zelf gezegd zijn, "laat dat maar aan Jan over! Zoveel vertrouwen hadden ze in mij. "Ik werd vier dagen volledig doorbetaald en uit mijn rooster gehaald. Moest wel op eigen gelegenheid naar ALSTOM Valenciennes in Frankrijk. Maar kreeg ook die kosten vergoed.
Uiteindelijk ben ik vier dagen aan het fotograferen geweest. Eerste dag naar Frankrijk het vertrek gefotografeerd, s'morgens om 09.00 uur van huis en om 24.00 uur weer thuis. De tweede dag om 09.30 uur de aankomst van het eerste transport in de Lijnwerkplaats (HWP) in Diemen, en om 20.00 uur weer thuis. De derde dag om 09.00 uur wéér naar Frankrijk om het tweede vertrek te fotograferen, en om 21.00 uur wat eerder klaar en weer thuis. En de vierde dag om 09.30 uur weer de aankomst van het tweede transport in de HWP in Diemen en om 21.00 uur weer thuis.
Het transport was in twee delen. Per transport werden er drie metrodelen op drie opleggers vervoerd. De complete M5 metro bestaat uit zes delen die later op de HWP (Hoofd Werk Plaats) In Diemen aan eelkaar worden gekoppeld tot één treinlengte van 120 meter. Al met al een zéér unieke reportage geworden, en met trots kan ik schrijven dat "ik, de énige ter wereld ben!" die dit transport voor GVB in vier dagen heb mogen volgen. en fotograferen.
Klik op één van de onderstaande foto's van de transportdag voor de foto's.
11-04-2012 VERTREK 1E TRANSPORT VANUIT ALSTOM VALENCIENNES IN FRANKRIJK NAAR GVB
12-04-2012 AANKOMST 1E TRANSPORT
BIJ GVB HOOFDWERKPLAATS IN DIEMEN
13-04-2012 VERTREK 2E TRANSPORT VANUIT ALSTOM VALENCIENNES IN FRANKRIJK NAAR GVB
12-04-2012 AANKOMST 1E TRANSPORT
BIJ GVB HOOFDWERKPLAATS IN DIEMEN
klik op logo voor Gallerij