VAN ALSTOM 

NAAR

GVB

 

VIERDAAGS  TRANSPORTVERSLAG  VAN DE NIEUWE  AMSTERDAMSE METRO M5

 

Door de jaren heen, ongeveer vanaf 1984 publiceer ik al foto's en story's binnen het GVB. eerst over de beeldende kunst in een rubriek "BEELD IN BEELD",  en later begon ik veel foto's te maken die te maken hadden met  de renovatie van het nieuwe bus- en tramstation  onder het Station Sloterdijk. nu bekend als het Carrascoplein.   De renovatie van dit tram- en busstation heeft  geduurd van oktober 2009 tot ongeveer november 2011.   Doordat ik heel vaak aan einde van mijn dienst of in pauzes over het bouwterrein liep bouwde ik een bekendheid op die uiteindelijk een "pers uitnodiging opleverde om een nachttransport te fotograferen van de  voetgangers-en fietsbrug die over de tram en busbanen  van het Carrascoplein moest komen.  Ik heb daarvan ruim 5500 foto's gemaakt. van alle denkbare werkzaamheden waar je nu niets meer van terugziet.  Ook maakte ik intussen  heel veel foto's van de aanleg van sporen  op het  metro eindpunt Isolatorweg,  voor de aankomst van de nieuwe Amsterdamse metro M5.  Deze metro treinstellen werden ook later ingekocht  als M6, nu beter bekend als de NZL (Noord-Zuid-lijn). 

 

Nu wil het dat ik heel veel foto's deelde met collega's via de e-mail. Ik had zowat het complete rijdend personeel van de lijnen 50,51,53 en 54, kantoorpersoneel, monteurs, OCV (opleidingscentrum en nog enkele anderen  in mijn e-mal bestand staan.  Mijn email ontplofte bijna.

 

Toen ik inmiddels te horen kreeg dat de nieuwe Amsterdamse metro's M5 naar Amsterdam zouden komen heb ik de stoute schoenen aangetrokken om de directie aan te schrijven of ik het transport mocht fotograferen.  Naar mijn mening was er op dat moment niemand die dat zou doen. En dat zou heel jammer zijn want dat is uniek en dat komt noot meer terug. Klaarblijkelijk had ik intern met mijn fotografie  in de loop der tijd zoveel vertrouwen opgebouwd dat ik  toestemming kreeg om dat in mijn eentje te doen.  Toen op een gegeven moment een kollega naar mij toe kwam met de mededeling dat ik het transport ging fotograferen.  Dat was in een vergadering bekend gemaakt.  Er zou zelf gezegd zijn, "laat dat maar aan Jan over! Zoveel vertrouwen hadden ze in mij. "Ik werd vier dagen volledig doorbetaald en uit mijn rooster gehaald.  Moest wel op eigen gelegenheid naar  ALSTOM  Valenciennes in Frankrijk. Maar kreeg ook die kosten vergoed.

 

Uiteindelijk ben ik  vier dagen aan het fotograferen geweest.  Eerste  dag naar Frankrijk het  vertrek gefotografeerd, s'morgens om 09.00 uur van huis en om  24.00 uur  weer thuis. De tweede dag om 09.30 uur de aankomst  van het eerste transport  in de Lijnwerkplaats (HWP) in Diemen, en om 20.00 uur weer thuis. De derde dag om 09.00 uur wéér naar Frankrijk om het tweede vertrek te fotograferen,  en om 21.00 uur wat eerder klaar en weer thuis. En de vierde dag  om 09.30 uur weer de aankomst  van het tweede transport in de HWP in Diemen  en om 21.00 uur weer thuis.  

 

Het transport was in twee delen.  Per transport werden er drie metrodelen op drie opleggers vervoerd.

de complete M5 metro bestaat uit zes delen die later op de HWP (Hoofd Werk Plaats) In Diemen an alkaar worden gekoppeld tot één treinlengte van 120 meter.

Al met al een zéér unieke reportage geworden, en trots dat "ik,  de énige ter wereld ben!" die dit transport voor GVB in vier dagen heb mogen volgen.

 

Klik op één van de onderstaande foto's van de transportdag voor de foto's.

 

11-04-2012  VERTREK 1E TRANSPORT  VANUIT  ALSTOM  VALENCIENNES  IN FRANKRIJK  NAAR  GVB

12-04-2012  AANKOMST 1E TRANSPORT 

BIJ GVB  HOOFDWERKPLAATS IN DIEMEN

13-04-2012  VERTREK 2E TRANSPORT VANUIT ALSTOM VALENCIENNES IN FRANKRIJK  NAAR GVB 

12-04-2012  AANKOMST 1E TRANSPORT 

BIJ GVB  HOOFDWERKPLAATS IN DIEMEN

klik op logo voor Gallerij