PORTRET VAN EEN KUNSTSCHILDER 

 

Jim Gijbels

 

Doordat ik een Facebookpagina heb zie je ook wat anderen op Facebook posten. Dat hoeven geen vrienden of contacten te zijn. Iedereen kan iets plaatsen al dan niet openbaar of alleen zichtbaar voor vrienden.

Zo zag ik al een paar keer dat iemand foto's plaatste van schilderijen met afbeeldingen met rijdend materieel van openbaar vervoer.

 

De man schildert onder zijn eigen naam Jim (James) Gijbels. Op zich niet écht bijzonder, maar het trok mijn aandacht omdat deze man niet alleen NS treinen schilderde maar ook trams en bussen van het Gemeente Vervoer Bedrijf (GVB) in Amsterdam. En dát triggerde mij. Want zelf ben ik 41½ jaar bij GVB werkzaam geweest als tram- bus- en metrobestuurder. Al heet dat vanwege de genderneutraliteit tegenwoordig "personenvervoerder".

 

Mijn interesse in Jim Gijbels als kunstschilder was daardoor gewekt. Dus na een paar keer op zijn schilderijen te hebben gereageerd ontstond er een contact op afstand die via Facebook werd gevoerd. Uiteindelijk word je dan Facebook vrienden.

 

Nu had ik al eerder een reportage gemaakt over mensen met een apart beroep. Zoals over de hoefsmid Erno Poland uit Nibbixwoud over het beslaan van paarden. "ERNO POLAND HOEFSMID".  En over Cor Blok  die met een groep  het SS Christiaan Brunnings restaureert. Zodoende kwam bij mij het idee naar boven om van Jim Gijbels ook een portret te maken, "JIM GIJBELS, KUNSTSCHILDER".

 

Dan komt er een moment dan ga je dieper in het corresponderen en stuur je een email met je idee wat je wilt doen. Dan ga je met elkaar bellen en kom je tot de verrassing dat Jim dat geweldig leuk vind dat ik dat wil doen. Dus afspraak gemaakt met Jim voor een bezoek.

 

HET BEZOEK

Dan komt de dag dan ga je op bezoek. Bij Jim aangekomen een prettige ontvangst. Bakkie koffie erbij en naar het atelier. Nou dan begint het gesprek. Je kunt je nog zo goed voorbereiden over wat je gaat vragen of wat hij zal vertellen, maar daar komt al snel niets meer van terecht. Nu heb ik mij altijd al geïnteresseerd in beeldende kunst, vandaar ook mijn fotonaam John Statue, maar ook de schilderkunst heb ik interessant gevonden. Veel boeken heb ik gehad over diverse oude Meesters der Schilderkunst. Hierdoor heb ik een bepaald idee gekregen hoe ik altijd dacht dat een kunstschilder er uit moest zien. Dat is natuurlijk de grootste onzin want dat is eigenlijk in een hokje denken.

 

Maar toch. In mijn gedachten dacht ik een man aan te treffen in een soort stofjas, schilderspalet in de hand eventueel met een Franse baret op, schilderij op de ezel en aan het schilderen. Nou dat was in de tijd van Rembrandt misschien. Maar niet bij Jim anno 2021. NEE, Jim zit gewoon heerlijk in gewone kleren aan zijn schildersezel. Een palet gebruikt hij niet. Onzin. Je kunt je verf ook vanaf een kartonnetje mengen. Jim schildert nu volledig in olieverf.

 

Het blijkt dat wij allebei in grote lijnen de zelfde interesses hebben in kunst en vooral modelbouw. Ik kwam voor het schilderwerk, maar deze man is ook een kunstenaar in het maken van modelbouw.

DAF

Gelijk bij binnenkomst viel het mij op dat hij een enorme hoeveelheid aan modeltreinen had in HO. Soms een gekocht model en soms een zelf gemaakt model. Het verschil is bijna niet te zien. Ook een kleine vitrine met zelf gemaakte auto's van het model DAF 750, de Daffodil. En DAF 55 Marathon.

 

 

Laten we teruggaan naar 17 april 1960 toen Jim (James) Gijbels in Amsterdam werd geboren.

 

VOORGESCHIEDENIS.

Na de standaard lagere scholen heeft hij Havo, MTS-Werktuigbouw, en in 1979 Vrije Tekenacademie gedaan waar hij alle grondbeginselen leerde die nodig zijn om een goede afbeelding te tekenen die hem bij het schilderen van zijn schilderijen goed van pas komen.

 

Jim begon niet meteen met schilderen. Na de tekenacademie heeft hij een loopbaan gehad op de afdeling Radio Therapie bij het AVL te Amsterdam. Hij maakte daar kunststof hulpmiddelen en mallen voor fixaties voor o.a. ledematen. Vanuit deze ervaring heeft hij leren werken met kunststof materiaal. En dat kun je ook wel zien aan de vele modellen miniatuur treinen en autootjes van het DAF model Daffodil 750 als sedan en ook als combi in de vitrine staan. Er staat zelfs ook een mooie DAF 55 marathon Coupé bij.

 

VOORLIEFDE VOOR TREINEN

De oorsprong voor de interesse om de treinen te schilderen begon al in zijn kinderjaren. Zijn vader kocht voor hem een Märklin treinbaan met locomotieven etc. Voor zijn zede reisde hij en zijn ouders hoofdzakelijk met de fiets, de tram en de trein. En voornamelijk de lange als rups slingerende tram had zijn interesse. Daar werd toen eigenlijk zijn voorliefde voor treinen geboren.

 

 

 

Op de foto een jonge Jim die al op jonge leeftijd zelf een tram maakte van papier.

 

Jim zijn vader schilderde ook. Het schilderen heeft hij dus geërfd van zijn vader. Vaak stond hij naar hem te kijken als die met een schilderij bezig was. Terwijl Jim zelf toen nog met kleurpotloden bezig was. Je zou hier kunnen zeggen de appel valt niet ver van de boom, of goed voorbeeld doet goed volgen.

 

Eerst begonnen met aquarel. Na wat pogingen om aquarel te schilderen was dat toch niet zijn ding. En na het krijgen van een beginnersdoos met olieverf te begon Jim eigenlijk pas in 1995 echt serieus te schilderen. Zijn eigen woorden zijn "er ging een wereld voor mij open". Maar ook olieverf heeft zijn voor- en nadelen. Makkelijk mengen maar langer nat en daardoor een langere droogtijd, even snel wat schilderen is er dan eigenlijk niet bij.

 

 

 

Jim Gijbels heeft zich het schilderen eigen heeft gemaakt. Mede door de treintjes uit zijn jeugd, en de fascinatie voor het materieel van het openbaar vervoer, maakt Jim mooie schilderijen van het rijdend materieel in stations, langs perrons, rangeer terreinen etc.

 

Veel van zijn schilderijen tonen de trams en bussen door de straten van Amsterdam. Soms schildert hij na vanaf een foto, en vaak schildert hij, een bus of tram in een straat erbij alsof het de werkelijkheid is. Soms met een eigen inbreng door er sneeuw aan toe te voegen.

 

 

ALLE FORMATEN

De schilderijen verschillen in formaat van rechthoek, groot, klein, liggend of staand tot zelfs wel ruim een meter breed zoals op de foto hieronder.

 

Het aantal schilderijen loopt wel ruim over de 400. Natuurlijk heeft Jim ze niet allemaal bewaard. Soms wordt er een weggegeven.  Maar Jim heeft ze ook wel verkocht. Zo heeft de conservator van het spoorwegmuseum 4 schilderijen uitgezocht.    Hij heeft ze geschonken.     En ja, dan zijn ze weg .

Ze worden in depot gehouden tot ze een keer van pas komen bij een tijdelijke tentoonstelling.

 

Maar gelukkig heeft Jim van alle schilderijen een foto gemaakt. Zodat hij ze nog altijd kan laten zien.

 

Jim bij een aantal van zijn schilderijen.

 

Het is te veel om hier al zijn schilderijen te laten zien. Maar hieronder nog een paar van zijn schilderijen.

                                                                                                                                                                                                                                                                Jim heeft ook een aantal drieluikjes geschilderd

 

DE RODE DRAAD.

 

Dat Jim een voorliefde heeft voor de enige Nederlandse personenauto die Nederland ooit heeft gehad is de DAF Daffodil 35. Het leuke van zijn schilderijen is dat er een vaste rode draad doorheen loopt. Hoewel hij zijn schilderijen signeert, is er op "bijna" al zijn schilderijen met een stadsgezicht van Amsterdam vaak wel een Dafje te zien.

 

Met of zonder Dafje zijn het allemaal mooie schilderijen van hoofdzakelijk het materieel van het openbaar vervoer van treinen, trams, en bussen. Op stations, emplacementen, of in de stadsgezichten van Amsterdam. Vooral de stadsgezichten zijn leuk omdat daar ook nog een stukje Amsterdams nostalgie om de hoek komt kijken.

 

HET BEGIN VAN EEN SCHILDERIJ

Als Jim aan een schilderij begint maakt hij natuurlijk eerst een schets. En dan stap voor stap werk je naar het eind resultaat. Hierna een paar stappen van op dit moment laatste schilderij wat hij heeft gemaakt. De schets is wat moeilijk te zien, maar zo begint het. En dan stap voor stap steeds weer wat toevoegen. De stappen zijn wat moeilijk te zien, maar de laatste is dan het eind resultaat. Waar Jim dan nog even de puntjes op de bekende "i" zet.

           No 1.  Eerst een schets op een leeg doek.                                      No 2.  De eerste invullingen van de schets                              No 3.  De gevels van de straat komen in beeld

       No 4. Meer details in de gevels en op de straat                       No 5. Herfstkleuren en meer blaadjes en                                   No 6. Het schilderij is zo goed als klaar. Hier zet 

                                                                                                                                                           gezichten in de voorruit.                                                                 Jim nog even de puntjes op de ï".

TOT SLOT

 

Tot slot  nog een bewijs van zijn voorliefde voor de DAF automobielen.

Hier een mooi schilderij van de DAF 55 Marathon en Marathon55  Coupé.

 

Ik hoop van Jim nog veel mooie schilderijen te zien, met of zonder  materieel van het openbaar vervoer.

 

Met de hartelijke dank aan Jim Gijbels voor de ontspannen en gezellige ontmoeting in zijn atelier.

 

 

Opgemaakt door John Statue.

26-03-2021.